Geestelijke gezondheidszorg
Per 1 november 2025 is er bij ons geen POH GGZ werkzaam. We zijn in gesprek met kandidaten en streven ernaar per 1 januari 2026 de vacature te vervullen. Tot die tijd kunt u voor mentale klachten terecht op het spreekuur van de huisartsen.
Wat zijn voorbeelden van mentale klachten?
- U heeft veel stress en spanning;
- U maakt zich veel zorgen;
- U slaapt slecht;
- U hebt iets vervelends meegemaakt en u hebt daar last van;
- U heeft geen zin om dingen te doen;
- U voelt zich erg verdrietig;
- U voelt zich alleen;
- U voelt zich mentaal niet goed, omdat u al lang last hebt van lichamelijke klachten. U heeft bijvoorbeeld pijn of bent moe;
- U gebruikt alcohol of drugs, en u hebt daar last van;
- U gamet of gokt, en hebt daar last van.
 
											Heeft iemand in uw omgeving last van mentale klachten? En weet u niet hoe u daarmee om kunt gaan? 
Ook dan kan de POH GGZ u helpen.
								Hoe helpt de POH GGZ?
Tijdens de eerste afspraak luistert de POH GGZ naar u. U vertelt wat uw klachten zijn. U gaat samen op zoek naar wat u kan helpen.
Dit kunnen meer gesprekken met de POH GGZ zijn. U krijgt dan steun en adviezen. De adviezen gaan vaak over wat u zelf kan doen om uw beter te voelen. U krijgt bijvoorbeeld oefeningen meer. Soms helpt dit al genoeg om beter met uw klachten om te gaan.
Soms is er ander hulp nodig, de POH GGZ kan u helpen om de juiste hulp te vinden.
Wat is goed om te weten?
- De POH GGZ heeft langer de tijd dan de huisarts om te praten over uw mentale klachten. De eerste afspraak duurt 45 minuten, de vervolggesprekken 30 minuten;
- U mag iemand meenemen naar de afspraak om u te ondersteunen;
- De hulp van de POH GGZ valt onder de zorgverzekeringswet. Het gaat niet van het eigen risico af;
- De POH GGZ praat met niemand over wat u vertelt. Behalve met de huisarts als dat nodig is;
- De POH spreekt Nederlands en Engels. Wilt u hulp in een andere taal, vraag de assistente wat er mogelijk is;
- De POH GGZ schrijft geen medicijnen voor;
- Gemiddeld vinden er 5 gesprekken plaats.
Afzeggen van een gesprek
We verzoeken u alleen af te zeggen als dit écht niet anders kan. Indien u plotseling verhinderd bent, is het belangrijk dat u uiterlijk 24 uur van tevoren afzegt. De tijd die voor u was gereserveerd komt dan beschikbaar voor iemand anders. Dit houdt de wachtlijst zo kort. Zegt u niet op tijd af, dan mogen wij u een rekening sturen. Deze kosten vergoedt de zorgverzekering niet en moet u dus zelf betalen.
