Geestelijke gezondheidszorg

Per 1 november 2025 is er bij ons geen POH GGZ werkzaam. We zijn in gesprek met kandidaten en streven ernaar per 1 januari 2026 de vacature te vervullen. Tot die tijd kunt u voor mentale klachten terecht op het spreekuur van de huisartsen.

Wat zijn voorbeelden van mentale klachten?

  • U heeft veel stress en spanning;
  • U maakt zich veel zorgen;
  • U slaapt slecht;
  • U hebt iets vervelends meegemaakt en u hebt daar last van;
  • U heeft geen zin om dingen te doen;
  • U voelt zich erg verdrietig;
  • U voelt zich alleen;
  • U voelt zich mentaal niet goed, omdat u al lang last hebt van lichamelijke klachten. U heeft bijvoorbeeld pijn of bent moe;
  • U gebruikt alcohol of drugs, en u hebt daar last van;
  • U gamet of gokt, en hebt daar last van.
Nog niet bekend - POH GGZ

Heeft iemand in uw omgeving last van mentale klachten? En weet u niet hoe u daarmee om kunt gaan?
Ook dan kan de POH GGZ u helpen.

Hoe helpt de POH GGZ?

Tijdens de eerste afspraak luistert de POH GGZ naar u. U vertelt wat uw klachten zijn. U gaat samen op zoek naar wat u kan helpen.
Dit kunnen meer gesprekken met de POH GGZ zijn. U krijgt dan steun en adviezen. De adviezen gaan vaak over wat u zelf kan doen om uw beter te voelen. U krijgt bijvoorbeeld oefeningen meer. Soms helpt dit al genoeg om beter met uw klachten om te gaan.
Soms is er ander hulp nodig, de POH GGZ kan u helpen om de juiste hulp te vinden.

Wat is goed om te weten?

  • De POH GGZ heeft langer de tijd dan de huisarts om te praten over uw mentale klachten. De eerste afspraak duurt 45 minuten, de vervolggesprekken 30 minuten;
  • U mag iemand meenemen naar de afspraak om u te ondersteunen;
  • De hulp van de POH GGZ valt onder de zorgverzekeringswet. Het gaat niet van het eigen risico af;
  • De POH GGZ praat met niemand over wat u vertelt. Behalve met de huisarts als dat nodig is;
  • De POH spreekt Nederlands en Engels. Wilt u hulp in een andere taal, vraag de assistente wat er mogelijk is;
  • De POH GGZ schrijft geen medicijnen voor;
  • Gemiddeld vinden er 5 gesprekken plaats.

Afzeggen van een gesprek

We verzoeken u alleen af te zeggen als dit écht niet anders kan. Indien u plotseling verhinderd bent, is het belangrijk dat u uiterlijk 24 uur van tevoren afzegt. De tijd die voor u was gereserveerd komt dan beschikbaar voor iemand anders. Dit houdt de wachtlijst zo kort. Zegt u niet op tijd af, dan mogen wij u een rekening sturen. Deze kosten vergoedt de zorgverzekering niet en moet u dus zelf betalen.